fredag 19 mars 2010

Blogg B, Pressetik

Publicitetsreglerna i Spelregler för Press, Tv och Radio säger att medierna ska ge korrekta nyheter. Man ska dessutom avstå från publicering av uppgifter som gör det möjligt att identifiera de omskrivna om det kan skada dem på något sätt. Undantag kan göras om allmänintresset för nyheten är stort.
Björn Häger skriver i boken Reporter dessutom att öppenheten är större om nyheten gäller en person som valt att ta plats i offentlighetens ljus genom att lufta sina åsikter i något allmänt forum.

När det gäller mordet på en homosexuell man i Malmö, där en av de misstänkta låg bakom en religiöst extrem blogg, går det enligt mig att utgå från ovanstående principer. Jag anser inte att man borde ha hängt ut de misstänkta helt och hållet med namn. Däremot vore det fel att enbart rapportera ungefär så här; "26-årig Malmöbo mördad - två misstänkta gripna".
I och med inträdet i bloggosfären har den ene misstänkte tagit plats på den offentliga scenen.
Att det på bloggen dessutom förekommer moraliska åsikter om homosexualitet gör det intressant nyhetsmässigt.
I detta tidiga skede skulle jag som chefredaktör släppt de uppgifter som verkar relevanta.

1. Den mördades ålder, att han var homosexuell och hade släppt in de misstänkta frivilligt
2. De mördades ålder, religiösa uppfattning, och att det förekommer en blogg med negativa
åsikter om homosexuella.

Nationalitet, namn eller ytterligare möjligheter att identifiera de inblandade skulle jag hållit inne med till ytterligare fakta framkommit. Nationalitet känns i det här läget helt irrelevant.
Att börja skriva om hatbrott redan då hade verkat väl häftigt, och antagligen piskat upp en hätsk stämning på diverse forum på nätet. Självklart kunde den som läst mellan raderna ha haft möjlighet att själv göra den kopplingen, men det tror jag blir oundvikligt vad det än må gälla.

Utan att veta vad som verkligen låg bakom mordet tänker jag på andra motiv som kunde varit aktuella.
Polischefen som predikade om moral och jämställdhet på arbetstid, och ägnade sig åt förnedringssex på fritiden påminner oss om att den som fanatiskt driver en fråga offentligt kan ha helt spegelvända tankar och drifter privat. Vi vet sålunda inget, vid tiden för publicering av den första artikeln, om vad de två ynglingarna hade för anledning till sitt besök hos den mördade 26-åringen.

När det gäller publicering av bilder, och utpekande av vem som verkligen avbildas på den, bör enligt spelreglerna samma regler som för övrig publiceringsform iakttas.
Ett tänkvärt exempel här är ju mordet på Anna Lindh, där övervakningsbilder kom ut i media långt innan någon kunnat gripas. Detta ledde till att en Huskvarnabo, helt felaktigt, fick sitt inte helt fläckfria liv totalt blottat i media. I Jönköping- och Huskvarnatrakterna var det nog få som inte visste vem den utpekade mannen var. Där kan man tycka att mediedrevet borde varit lite mer eftertänksamt i vad man publicerade, även om personen även var misstänkt av polisen för mordet. Jag påstår dock inte att det var fel på något sätt att gå ut med bilderna i media. Det var väl i slutändan nyckeln till att rätt man dömdes.

/Tomas Wiklund

5 kommentarer:

  1. Vad har nationalitet med händelsen i Malmö att göra? Att det eventuellt kan finnas ett visst samband mellan religiös uppfattning och synen på homosexualitet, det vet vi. Men det handlar då inte bara om en religiös inriktning. Den fördomsfulla synen finns hos de flesta religiösa uppfattningar.
    Men att det har något med nationalitet att göra, det har jag svårare att svälja.
    Men ditt resonemang är intressant och du försöker bena ut vad som är relvant eller inte. Det är sådana resonemang varje journalist ska göra inför sådana här publiceringar.

    SvaraRadera
  2. Jag håller med om att nationalitet är irrelevant och även om vilka uppgifter som bör publiceras. Det är upp till ansvarig utgivare att göra ett ställningstagande. Jag har svårt att se varför man skulle välja att utelämna religionen eller bloggen. Det känns inte som en ärlig nyhetsrapportering. Klart att det inte är pressens sak att avgöra om det är ett hatbrott eller inte. Men att mörka uppgifter om att en av de misstänkta haft en blogg där han skrivit negativa inlägg om homosexuella känns inte rätt. Precis som du säger är ju en blogg ett offentligt forum. Namnpublicering är jag i regel emot och ser inte meningen med det.

    SvaraRadera
  3. Jag ser problem med att publicera männens religiösa inställning och mannens sexuella läggning innan man vet att detta säkert var ett hatbrott. Det måste vara jobbigt för de anhöriga att det spekuleras kring deras sons/brors/fars sexuella läggning, och muslimska grupper skulle nog känna sig felaktigt utpekade.
    Däremot, hade det visat sig vara ett hatbrott, så är saken annorlunda. Då håller jag med om att det kan vara läge att publicera uppgifter om bloggen.

    Tove Smeds (www.observerat.com)
    P.S. Jag hade jätteproblem att kommentera här, men till slut, efter att skapa ett googlekonto och lite annat, så fick jag till det. Varför jag heter Hallo Friends har jag ingen aning om...

    SvaraRadera
  4. Jo, jag håller med om att det inte finns något samband mellan nationalitet och synen på homosexualitet. Det jag menar är som jag skriver att nationalitet i det här fallet verkar helt irrelevant. Dock är formuleringen i meningen innan olycklig. Jag skulle inte gå ut med nationaliteten i något skede, däremot den religiösa fanatismen.

    SvaraRadera
  5. Jag tycker att du har skrivit ett riktigt bra inlägg! Tycker att du har utgått från bland annat Björn Hägers bok Reporter på ett bra sätt och gett bra exempel som är relevanta till det du skriver om. Tillexempel så är det en bra grej du tar upp i början av inlägget. ”Öppenheten är större om nyheten gäller en person som valt att ta plats i offentlighetens ljus genom att lufta sina åsikter i något allmänt forum”. I fallet med den mördade homosexuella mannen, så hade ju en av de misstänkta en blogg med religiösa åsikter. Du har en intressant poäng där. Däremot så vet jag ändå inte om jag tycker att det var rätt att publicera den informationen innan man hade mer fakta och bevis. Det är ju inte säkert att det hade något med motivet att göra, dessutom så var han ju bara misstänkt. De negativa effekterna blir antagligen större än de positiva. Jag tror att fördomar mot grupper i samhället ökar med dessa publiceringar, samtidigt som samhällsklimatet sakta blir tuffare.

    SvaraRadera